Una enquesta estableix que el 63% dels ciutadans llegeix les etiquetes dels aliments.
Els experts detecten un creixement de la preferència per les alternatives de proximitat i ecològiques
La preocupació per la salut, l’interès pels productes naturals, propers i sostenibles, la practicitat i facilitat en el consum, i la recerca del plaer són les quatre grans tendències que marcaran el futur de l’alimentació a Espanya, segons un estudi de l’Observatori de Tendències de Mercabarna, publicat per l’Associació Barcelona Salut, que te en la prevenció i la promoció dels hàbits saludables, els seus objectius fundacionals.
L’estudi Les quatre tendències actuals i futures de l’alimentació a Espanya apunta al fet que la primera gran tendència de l’alimentació és la preocupació per la salut i el benestar personal, «cada vegada més evident a la societat actual».
Segons l’informe, els elements clau del creixent interès per tenir cura de la salut són els nous ingredients vegetals, l’arribada del fenomen «flexiterià» (dieta vegetal amb consum puntual de productes animals), l’increment dels productes «sense» –per exemple, sense gluten o lactosa– i el descens del consum de sucre.
L’informe explica que la gran majoria dels enquestats prefereix consumir productes lliures de conservants químics i el 63% llegeix les etiquetes dels aliments que compra per informar-se dels ingredients. Els resultats de l’estudi estableixen que la segona gran tendència en l’alimentació és l’interès pels aliments naturals, propers i ecològics.
Segons el document, els enquestats es fixen cada vegada més en l’origen del producte fresc –valoren especialment que sigui de proximitat i de temporada– i en el benestar de l’animal. L’informe detalla que pràcticament el 70% dels espanyols té preferència per productes locals o de proximitat i es preocupa per les condicions de la cria dels animals que consumeix.
La tercera tendència alimentària que assenyala l’estudi és la practicitat i la facilitat, que es reflecteixen en l’augment durant els últims anys del consum de productes processats per incrementar la funcionalitat.
L’última gran tendència és el gust dels consumidors espanyols per la recerca del plaer i de l’experimentació a l’hora de menjar. Segons els resultats de l’anàlisi publicat per Barcelona Salut, l’interès per sabors nous i la fusió ha augmentat i el 41% dels enquestats reconeix que els agrada comprar aliments d’altres països.