- L’objectiu de la iniciativa, posada en marxa per Alcon i Fundació Barcelona Salut en col·laboració amb la Sociedad Española de Cirugía Implanto-Refractiva (SECOIR) i l’Institut Municipal de Mercats, és informar i conscienciar a la població sobre les cataractes i la importància del seu correcte diagnòstic i abordatge.
Barcelona, 29 de desembre de 2017.- La campanya ‘Mucho que ver’ (www.genteconvista.com/muchoquever), impulsada per Alcon, Fundació Barcelona Salut i la Sociedad Española de Cirugía Implanto-Refractiva, per informar i conscienciar a la població sobre la cataracta, ha arribat avui a Barcelona i ha permès a centenars de barcelonins veure com perceben el seu entorn les persones que pateixen aquesta patologia. La cataracta, l’opacitat del cristal·lí de l’ull deguda a l’envelliment o a una lesió, és la principal causa de ceguesa evitable a tot el món.
L’objectiu d’aquesta iniciativa és sensibilitzar a la població sobre l’impacte que tenen les cataractes en el dia a dia dels pacients que pateixen aquesta malaltia, així com oferir informació útil per a les persones que poden ser susceptibles de patir la patologia i als seus cuidadors, ajudant-los a identificar els símptomes i conscienciant-los sobre la importància d’un diagnòstic precoç i un correcte abordatge de la mateixa.
Per a això, la campanya ‘Mucho que ver’ -en col·laboració amb l’Institut Municipal de Mercats de l’Ajuntament de Barcelona i la Fundació Barcelona Salut, que treballa en la promoció d’hàbits de vida saludable- ha visitat diferents mercats de la Ciutat Comtal. L’acció principal s’ha desenvolupat al Mercat de Sants, on s’han modificat diferents cartells i espais del mercat, per emular com els veurien aquelles persones que pateixen la malaltia. Així mateix, s’ha invitat als clients del mercat a participar en un ‘joc’ i cercar pistes, en les que s’enumeraven els principals efectes de la cataracta sobre la visió, mentre que, a través de la parada de la cataracta, creada ad hoc, s’ha donat informació d’interès sobre les cataractes.
Paral·lelament, als mercats de Santa Caterina, Les Tres Torres, el Ninot, la Llibertat, la Concepció, Galvany i Sarrià, s’ha habilitat un punt d’informació per donar a conèixer les característiques i símptomes principals de la malaltia.
La campanya ‘Mucho que ver’ neix després de que l’estudi realitzat per Alcon sota el mateix nom revelés que existeix encara un ampli desconeixement per part de la població sobre les cataractes. En concret, un 80% de la població coneix poc o gens la malaltia*.
Principals conclusions de l’estudi ‘Mucho que ver’
Segons l’estudi, 1 de cada 3 espanyols no sap que les cataractes són una malaltia lligada al procés natural d’envelliment, mentre que prop d’1 de cada 5 creu que es possible prevenir l’aparició de la patologia. Tan sols un 47% reconeix més d’un símptoma de les cataractes, sent la visió borrosa el més reconegut (76%), seguit per la dificultat de veure correctament per la nit (34%), l’aparició d’halos al voltant de les llums (23%) i una percepció deteriorada dels colors (21%).
En relació al tractament, un 16 % encara creu que existeix una alternativa a la cirurgia, quan l’única forma de corregir actualment les cataractes actualment és el procediment quirúrgic. D’altra banda, només un 51% sap que existeix la possibilitat de tractar defectes refractius com l’astigmatisme o la presbícia durant l’operació de cataractes, el que podria permetre una total independència de les ulleres o de les lents de contacte després de la cirurgia. En relació a les experiències recollides en pacients operats de cataractes, un 84% destaca que la intervenció ha millorat la seva qualitat de vida, un 88% assenyala que es tracta d’una operació senzilla i un 79% considera que la recuperació va ser més ràpida del que s’esperaven.